Pokud nějaká země ukazuje Hollywoodu alespoň občas zdvižený prostředníček, je to Francie v čele s Lucem Bessonem. Ten teď ale dostává parťáka v podobě Timura Bekmambetova. V Noční a Denní hlídce předvedl, že největší stát na světě může nabídnout služby dobrých filmařů, trikařů a vůbec všech, kdo jsou potřeba k pořádně výpravné podívané. V Hollywoodu se dokázal uklidnit a za pouhých šedesát milionů natočil akční zběsilost plnou originálních nápadů Wanted. Teď se rozhodl vrátit se domů a předat své zkušenosti kolegům. A jde mu to zatraceně dobře.
O comicsovce Černý blesk se dá napsat hodně špatného (počkejte si pár odstavců), to dobré ale bude převládat a už teď upřímně říkám, že v Hollywoodu by si měli producenti urychleně začít shánět telefon na režiséra Dimitriye Kisleva. Jestliže totiž dokázal za patnáct milionů dolarů natočit tohle, moc rád bych viděl, co by vypustil do světa, kdyby mu těch milionů někdo dal sto padesát. Podobně jako v případě obou Bekmambetových Hlídek a Wanted je totiž výsledek levný, tak trochu tupý, ale zatraceně efektní.
A o Černém blesku to platí dvojnásob. Začněme tou tupostí. Černý blesk je sbírka všech comicsových klišé, jaké si jen dokážete představit. Režisér s nimi nepracuje tak, že by se jim vysmíval, pokoušel se je nějak ozvláštnit nebo vylepšit. Prostě vzal to, co fungovalo v prvním Spider-Manovi a přeložil to do ruštiny. Zmínka o prvním dobrodružství Petera Parkera není náhodná, protože právě tady si Kislev a jeho banda evidentně nakradli nejvíc inspirace. Máme tu studenta z chudších poměrů, jeho kámoše, jenž je tak trochu zbohatlický fracek, krasavici s dobrým srdcem i nutnost naučit hlavního hrdinu zodpovědnosti. Dokonce i to, jak se ze sobce Dimy stane hrdina a naděje pro všechny lidi, je úplně stejné jako u Spider-Mana.
Na druhou stranu využití comicsových klišé dává filmařům do ruky štít proti každému, kdo by chtěl jejich dílo považovat jen za levnou východoevropskou napodobeninu. Papírově je tu vše, co comicsový film musí mít a Kislev s tím pracuje tak, že ho jednoduše nelze obvinit z toho, že by vynechával něco, co je pro tenhle žánr esenciálně podstatné. Opravdu natočil americkou comicsovou podívanou se vším všudy, jen místo Petera Parkera a Mary Jane tu jsou Dmitrij a Nastya. Lépe už se předraženým Iron Manům tvůrci vysmát nemohli. Tohle prostě JE úplně to samé. Buď si to užijete, nebo vám ty pitomoučké dialogy, očekávatelné zvraty a jednorozměrné postavy budou vadit. Každopádně o nich víte a já mám čisté svědomí. Teď jdeme na klady.
Na Černý blesk se zatraceně dobře kouká. Hrdinové jsou správně sympatičtí a mají v sobě dostatek mirkodušínovské naivity. O tom, že vedle hlavního padoucha by Charlie Manson vypadal jako celkem sympaťák, budete mít jasno hned po úvodní scéně. A ústřední Volha, která létá nad Moskvou a zachraňuje děti z hořících domů, je auto se značnou porcí charismatu. Černý blesk šlape. Herci hrají přesně tak, jak tenhle žánr potřebuje. Fandit hlavnímu hrdinovi není problém a nenávidět padoucha taky. Jednoduše řečeno – pokud se nelétá vzduchem, člověk se nenudí. Jakmile se ale Volha odlepí od chodníku, je to jiná sranda.
Kislev akci umí. Vše je nádherně přehledné, hudba řádně hrdinská a akční scény sice nejsou originální, ale všechno v nich funguje přesně tak, jak má. Občas sice vykoukne trošku slabší trik, rozhodně to ale není nic, co by člověka nějak výrazně rušilo. Velkým comicsovým blockbusterům se Černý blesk bez problémů vyrovná a jakmile na konci vzlétne k nebi i další automobil, je sranda dvojnásobná. Východoevropské kulisy jsou navíc velmi příjemnou změnou po všech těch amerických mrakodrapech.
Černý blesk je jednoduše malý zázrak. Za opravdu srandovní peníze tu vznikl poctivý comicsový film, který se může rovnat desetinásobně dražší konkurenci. Filmaři znají pravidla žánru, umí s nimi pracovat a technicky se Hollywoodu téměř vyrovnají. Jestliže vám tedy nebude vyloženě vadit příběh, jenž neobsahuje ani špetku originality, běžte do toho - já osobně jsem se bavil víc než u poslední akce Tonyho Starka. Dmitriy Kislev si Černým bleskem řekl o jednosměrný lístek do Hollywoodu. Doufám, že mu ho někdo dá co nejdřív, protože pro Rusko je tohohle „hotového“ režiséra, jenž může z fleku točit prakticky cokoliv, co smrdí superhrdinským comicsem, docela škoda.